fbpx

Sundhed i alderdommen

Du skal kunne nyde dine gyldne år, uden unødvendige bekymringer om dit helbred. I denne artikel får du inspiration til hvordan du kan styrke sundheden, ikke bare gennem kost og motion, men også gennem din mentale tilstand

Sunde mennesker har det bedre, både med sig selv og med omgivelserne.

Men sundhed er mere end den rigtige næring.

Meget mere…

Vi kan tale rigtigt længe om vores produkt Adosan, og hvordan den kan påvirke din sundhed. Men hvis vi udelukkende fokuserer på den næring vi indtager gennem munden, så misser vi noget meget vigtigt, nemlig alt det andet, der styrker din sundhed.

Hvad gør Adosan for din sundhed?

Adosan hjælper dig, der af den ene eller anden grund ikke kan få den næring din krop har brug for.

Måske er din appetit faldet med alderen, og den utilstrækkelige næring påvirker din krop negativt. Måske har du været gennem et sygdomsforløb, og nu har du brug for at få den rette næring, så din krop kan styrkes, men din manglede appetit er et problem. Det kan også være du har fået en gastric bypass, og nu kan din mave ganske enkelt ikke rumme den næring, din krop har behov for.

En ting er, at Adosan kan hjælpe dig til korrekt ernæring. en anden ting er, at du selv kan styrke din sundhed, så den bliver mere “bæredygtig”, og ikke kun hviler på den rette næring.

Derfor får du her vores

7 tips til en mere mere bæredygtig sundhed

1. Bevæg din krop

Det kommer nok næppe som en overraskelse, at motion er vigtigt. Det der nogen gange kan overraske er, hvor lidt der i grunden skal til.

En rask travetur er ofte nok. Hvis du ikke kan klare det raske tempo, er en stille tur også godt. Og har du i det hele taget svært ved at komme op og rundt, så er det vigtigste faktisk bare, at du ikke “går i stå”. Små simple øvelser på stedet, øvelser mens du sidder på en stol eller endda når du ligger i din seng. Det vigtigste er, at du laver noget fysisk med din krop.

2. Vær sammen med andre

Det at møde andre mennesker, tale sammen, lytte til hinanden, snakke om vind, vejr og det I ser i TV, er godt for din sundhed. Det er i interaktionen med andre, at du mærker dig selv, og selskabet alene giver dig indhold.

3. Vær positiv

Jo mere positivt dit livssyn er, jo bedre er dit immunforsvar. Vi ved selvfølgelig godt, at livet ikke altid er lutter lagkage, og det positive sind kan for en stund være væk. Men der er faktisk et helt simpelt trick, der hjælper: SMIL! Smil selvom du ikke synes der er noget at smile af. Din krop er sådan indrettet, at smilet aktiverer din hjerne, og lykkehormonet dopamin, som gør dit humør mere positivt.

Det der også sker, og som er endnu bedre er, at når folk ser dig smile, så smiler de tilbage, og så har du virkelig noget at smile af.

4. GRIN! 

Når du har fået smilet godt placeret i ansigtet, og måske endda fået andre til at smile, så tag skridtet videre: GRIN! I princippet har det samme positive betydning som at smile, men latter aktiverer din krop, og så smitter den. Når du griner sammen med andre, sker der igen kemisk magi i din hjerne. Udover dopamin som vi har nævnt, vil følelsen af fællesskab og samhørighed også udløse oxytocin i hjernen, som får dig til at slappe af og føle dig tryg.

5. Gør en forskel

Det er videnskabeligt bevist, at det at give noget til eller gøre noget for andre, har en positiv indflydelse på dit helbred. En gruppe forskere på Lübeck Universitet har opdaget, at en lille gruppe celler bagerst i hjernen aktiverer vores belønningscenter, og derfor får du følelsen af glæde – og glæde påvirker din sundhed markant. Så du giver ikke bare noget til andre. Du giver også dig selv sundhed.

6. Nyd naturen

Naturen skal nydes. Allerhelst skal du ud og mærke luften og indsnuse duften af træer og blomster og mærke solens stråler i ansigtet. Men alene det at SE på naturen har betydning for din sundhed.

Tilbage i 80’erne prøvede man på et sygehus i Sverige at dele nyopererede patienter i to grupper. Den ene gruppe havde fra deres seng udsigt til bygninger og den anden gruppe havde udsigt til natur. Den sidst gruppe kom sig markant hurtigere efter operationen.

Hvert år bruges der milliarder på “sundhedsdesign”, hvor man tænker naturen ind i en styrkelse af sundhed og helbred. Det er ikke bare den friske luft, men også den grønne farve og hjernens erindring om naturen, der får nervesystemet til at sænke både puls og blodtryk og nedsætte stressrelaterede hormoner såsom adrenalin og kortisol.

7. Tro på noget

Det lyder måske lidt skørt, at du skal tro på noget, men det har faktisk en stor betydning for din sundhed.

Det der gør forskellen er troen; det at have en mening med livet. Du behøver altså ikke blive religiøs, hvis du ikke er det i forvejen. Det at have en mening med livet, giver en ro, som du kan hvile i, og roen reducerer mængden af stresshormonet kortisol i kroppen.

Hvad gør du for din sundhed?

Mon ikke vi alle har noget, vi gør fordi det får os til at føle os sunde og glade?

Må vi høre hvad DU gør, for at føle dig sund? Fortæl os det gerne på vores Facebookside eller i kommentarfeltet herunder. Din kommentar kan være med til at inspirere andre til et sundere liv, og så har du allerede dér, været med til at gøre en forskel 😉

Læs mere om Adosan næringstilskud

Læs flere artikler om sundhed i alderdommen

Se vores lækre opskrifter